Ajankohtaista

Apollonia / Uutishuone / Tiedotteet / Mediakutsu: Äyräpää symposiumissa 20.4. syvennytään kriiseihin tieteen silmin – mukana keskustelemassa Mika Aaltola ja Mika Salminen

Kriisiaikoina tarvitsemme tutkittua tietoa enemmän kuin koskaan. Tänä vuonna Äyräpää symposiumissa Helsingissä kuullaan huippuasiantuntijoiden ajatuksia teemasta ”Tutkimus – lääke ja rokotus moderneihin kriiseihin”.

Tieteen ja tutkimuksen merkitys on korostunut viime vuosina. Tiedemaailma on todistanut sen, että tutkijoiden ponnistukset ja tutkimustulosten leviäminen on jopa virusten liikkumista nopeampaa. Symposiumissa LL Iivo Hetemäki kertoo puheenvuorossaan pandemia-ajan kokemuksistaan kliinikkona ja tutkijana. Apulaisprofessori Johanna Snäll pohtii puolestaan henkistä pääomaa tutkimustyössä Ukrainan kriisin keskellä. Entä mikä on suomalaisen terveydenhuoltojärjestelmän muutosjoustavuus ja kriisivalmius? Aihetta käsittelee tutkimusprofessori Ilmo Keskimäki.

Ohjelman päättää Kriisit tulevaisuudessa -paneelikeskustelu, joka kokoaa asiantuntijat yhteisen pohdinnan äärelle. Keskusteluun osallistuvat myös Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola sekä tutkimusprofessori ja THL:n hyvinvointivaikuttajat-osaston johtaja Mika Salminen.

Maksuttoman Äyräpää symposiumin järjestävät kolmatta kertaa Suomalainen Lääkäriseura Duodecim ja  Suomen Hammaslääkäriseura Apollonia. Symposiumin tavoitteena on nostaa esille tieteen ja tutkimuksen merkitystä lääketieteelle, väestön terveydelle ja yhteiskunnalle. Toivotamme median lämpimästä tervetulleeksi kuulemaan tutkimuksen tulevaisuuden haasteista ja mahdollisuuksista!

Pyydämme median edustajia ilmoittautumaa ennakkoon tästä linkistä.

Aika: 20.4. klo 12.15–16.30
Paikka: Bio Rex, Lasipalatsi, Helsinki

Ohjelma:

12.15 Avaus

• Apollonian hallituksen pj. prof. Leo Tjäderhane ja Duodecimin hallituksen pj. prof. Minna Kaila

12.40 Luentoja

• Tieto liikkuu nopeammin kuin virukset. Kliinikkona ja tutkijana pandemian aikaan. LL, Iivo Hetemäki, HY
  • Henkinen pääoma tutkimustyössä kriisin keskellä. Tapaus Ukraina. LKT, EHL, EL apulaisprofessori Johanna Snäll, HY
  • Suomalainen terveydenhuoltojärjestelmä – löytyykö muutosjoustavuutta ja kriisivalmiutta? tutkimusprofessori Ilmo Keskimäki, THL

13.55 Verkostoitumis- ja kahvitauko

14.35 Kriisit tulevaisuudessa -paneelikeskustelu

• Paneelikeskustelussa mukana luennoitsijoiden lisäksi dosentti ja Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola sekä tutkimusprofessori ja THL:n hyvinvointivaikuttajat-osaston johtaja Mika Salminen.

15.35 Cocktail-tilaisuus lämpiössä

16.30 Tilaisuus päättyy

Tilaisuuden juontavat tiedetoimittaja Vuokko Maria Nummi ja kardiologi Jussi Naukkarinen. Seuraa keskustelua sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #Äyräpääsymposiumi