Apollonia / Uutishuone / Tiedotteet / Terveyshuuhaa vaatii lääkkeeksi perusteltua tietoa

Terveyshuuhaa vaatii lääkkeeksi perusteltua tietoa

Hammaslääkäripäivät 7.–9.11.2019
TIEDOTE 7.11.2019

Monenlaiset mielipidevaikuttajat ovat vahvoilla nykymediassa ja terveyshuuhaa leviää entistä herkemmin. Myös hammaslääkäri voi nähdä potilaan suusta uuden verkosta opitun terveyskäyttäytymisen vaikutukset. Esimerkiksi fluorittomat hammastahnat ja verkosta tilatut hampaiden valkaisutuotteet työllistävät hammaslääkäreitä.

Terveys on jokaiselle henkilökohtainen asia, ja jokainen kokee olevansa omaan terveytensä asiantuntija. Siksi terveyshuuhaallekin löytyy paljon kysyntää. Etenkin someyhteisöissä ihmisten mielipiteet mukautuvat helposti yhteisön yleisen mielipiteen mukaisiksi. Ihmiset myös etsivät herkästi vahvistusta mielipiteelleen.

Hammaslääkärin ja lääkärin työssä tulee väistämättä vastaan tilanteita, joissa potilas haluaa kysyä ammattilaisen mielipidettä terveysväitteestä, johon hän on tutustunut verkossa tai kuullut tuttavaltaan. Eri kanavissa liikkuu valtavat määrät mielipidevaikuttajien terveysväitteitä, jotka voivat perustua täysin yksittäisen ihmisen omaan kokemukseen. Pahimmassa tapauksessa ne voivat olla terveydelle haitallisia tai jopa vaarallisia. Ammattilaisilta vaaditaankin entistä enemmän kykyä tuoda esille tutkittua tietoa virheellisten tai epäselvien terveysväittämien korjaamiseksi.

Potilaat saattavat myös kärkkäästi arvostella tieteellisesti perusteltuja hoitoja.
– Vaikka potilas ei suoranaisesti kysyisi lääkärin mielipidettä kohtaamastaan väitteestä, voivat potilaan lukemat perättömät terveysväitteet vaikuttaa negatiivisesti hänen suhtautumiseensa hoitoon. Potilas voi esimerkiksi jättää lääkkeitä syömättä ja korvata ne luontaistuotteilla tai kieltäytyä lääketieteellisestä hoidosta, tiivistää LK Mia Muhonen.

Fluoripelko ja hampaiden valkaisutuotteet puhuttavat

Hammaslääketieteessä mm. fluoripelko ja sen myötä fluorittomien hammastahnojen käyttö on paljon keskusteltu aihe. Vaikka fluori on oikein käytettynä turvallista ja edistää suunterveyttä, fluoripelko nostaa päätään aika ajoin. Hammaslääkärit käyttävät usein aikaa vakuuttaakseen kriittiset perheet siitä, että fluoridia sisältävät hammastahnat ovat tärkeitä reikiintymisen ehkäisyssä.

Toinen näkyvä trendi on verkosta tilattavat valkaisevat tahnat, jotka kiinnostavat jo alakouluikäisiä tyttöjä.
– Valkaisevien tahnojen käyttö alakouluikäisellä ei ole missään tilanteessa aiheellista. Olen tyytyväinen, jos nuori ottaa puheeksi kanssani, mitä hän aikoo tilata tai on jo tilannut. Käymme yhdessä läpi, mitä ainesosia netistä tilattu tuote on pitänyt sisällään, ja mietimme, minkälainen tahna on paras vaihtoehto kunkin nuoren tai lapsen kohdalla, kertoo HLT, EHL Helena Yli-Urpo.

Vastalääke ry puuttuu virheellisiin terveysväittämiin

Vastalääke ry on Turun lääketieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden perustama yhdistys, joka pyrkii yleistajuistamaan lääke- ja terveystiedettä ja tarjoamaan tutkimustietoa helposti luettavassa muodossa.

Lääkäri- ja hammaslääkärikunnan on oltava valmiina ottamaan vastaan hoidon kyseenalaistavat potilaat. Heidän on myös kyettävä muistuttamaan potilaita kriittisen ajattelun ja medialukutaidon tärkeydestä. Vastalääke ry pyrkii tarjoamaan tähän työhön välineitä kirjoittamalla kansantajuisia ja helppolukuisia terveysartikkeleita erilaisista ajankohtaisista terveysväittämistä. Lisäksi yhdistys opettaa kriittistä ajattelua ja medialukutaitoa esim. kouluissa ja jakaa tietoa sosiaalisen median kautta.

Lisätietoja:
Terveyshuuhaa ja Vastalääke ry: LK Mia Muhonen (Vastalääke ry), info (at) vastalaake.fi, p. 0400 757 259, www.vastalaake.fi
Lasten ja nuorten hammashoito: HLT, EHL Helena Yli-Urpo (Salon terveyskeskus) helena.yliurpo (at) gmail.com, p. 050 590 1509